BERICHTEN VAN MEI 2026

Het leven zal de komende tijd steeds duurder gaan worden. Inflatie, stijgende prijzen en oorlog. De grote reset is in volle gang. De berichten worden langer en langer. Langzaam maar zeker komt de grote crisis dichterbij. En het kabinet Jetten? Dat doet alsof er niets aan de hand is, want het kan wél, toch?


BREAKING NEWS
Pentagon geeft geheime UFO documenten vrij.
Het Pentagon heeft onlangs een reeks opmerkelijke documenten en beelden vrijgegeven die betrekking hebben op onverklaarbare fenomenen, variërend van mysterieuze vliegende metalen ballen tot historische onderzoeken naar een geheim nazi-project. Hoewel de Amerikaanse overheid benadrukt dat er geen bewijs is voor buitenaardse technologie, roepen de beelden van snelle, manoeuvreerbare objecten wereldwijd vragen op over de ware aard van deze fenomenen. Het rapport bespreekt tevens het historische ‘Project Silver Bug’, een poging van de Amerikaanse luchtmacht om vliegende schijven te ontwikkelen op basis van Duitse technologie uit de Tweede Wereldoorlog.
Opinie van Nick Govaart – Het is fascinerend om te zien hoe de mainstream media, van de Telegraaf tot CNN, nu plotseling ruimte maken voor onderwerpen die jarenlang naar het rijk der fabelen werden verwezen. Als kritisch burger vraag ik me echter af: waarom nu? Terwijl we worden doodgegooid met officiële verklaringen dat er “geen bewijs” is voor aliens, worden er tegelijkertijd korreltjes informatie gestrooid over nazi-projecten en metalen bollen. Is dit een vorm van ‘limited disclosure‘ om de aandacht af te leiden van technologieën die allang bestaan binnen zwarte budgetten van het militair-industriële complex? Of worden we langzaam maar zeker klaargemaakt op het officiële buitenaards contact? Ik denk en hoop het laatste.
UPDATE – Hier wat beelden en een artikel van het AD. Zeker de foto’s die op de maan zijn geschoten, boeien mij enorm!
UPDATE – En hier het artikel over de vrijgegeven beelden en documentatie van de NOS.
UPDATE – En hier een uitgebreide YouTubemontage van de vrijgegeven beelden.
UPDATE – Onderzoekers vermoeden dat de mensheid al decennialang signalen van buitenaards leven mist door de invloed van ruimteweer. Volgens een artikel op NU.nl toont nieuw onderzoek aan dat sterrenwinden en zonnestormen radiosignalen uit de kosmos kunnen verzwakken en verbreden. Het SETI-project zoekt traditiegetrouw naar scherpe, heldere signalen, maar deze raken door extreme kosmische omstandigheden vervormd en zakken onder de gehanteerde detectiedrempels. Hierdoor is er waarschijnlijk jarenlang over cruciale buitenaardse data heen gekeken. Dankzij de groeiende rekenkracht van moderne computers en de inzet van kunstmatige intelligentie hopen wetenschappers hun zoekstrategieën nu zo aan te passen dat ze deze bredere, vervaagde signalen alsnog kunnen opvangen en identificeren.

(EU) CENSUUR
EU voorstel voor Europees verbod op sociale media
voor kinderen onder de 16 jaar.
De Europese Commissie overweegt deze zomer een voorstel in te dienen voor een verbod op sociale media voor kinderen tot zestien jaar, aldus voorzitter Ursula von der Leyen. Volgens het bericht op Tweakers is het doel jongeren te beschermen tegen schadelijke algoritmen tijdens hun vormende jaren en hen aan te moedigen meer tijd in de fysieke wereld door te brengen. Hoewel het Europees Parlement al eerder steun uitsprak, kan de daadwerkelijke invoering nog jaren duren. De Commissie onderzoekt momenteel specifieke regels en kijkt hierbij naar ervaringen in Australië. Het voorstel moet voorkomen dat platforms beveiligingsmaatregelen voor tieners actief blijven omzeilen.
Opinie van Nick Govaart – Ze doen het om de kinderen te beschermen. Zucht… Deze maatregel is een begin van de digitale identificatie voor alle EU burgers. En daarmee kan er ook meer controle vanuit de overheid komen. Ik vrees nog steeds dat we vóór 2030 in een totalitair systeem terecht zullen komen.

BINNENLAND & ALGEMEEN
Maximumsnelheid van 20 km/u voor fietsers getest in Amsterdam en Houten.
In Amsterdam en Houten start binnenkort een proef waarbij een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur op het fietspad gaat gelden. Dit experiment vloeit voort uit het Meerjarenplan Fietsveiligheid 2025-2029 en is bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten voor kwetsbare groepen zoals ouderen. Door de opkomst van e-bikes en fatbikes is het op fietspaden aanzienlijk drukker en gevaarlijker geworden. De pilot start in Houten op 8 juni in de Fossa Iberica en in Amsterdam in september. De gemeente plaatst verkeersborden en camera’s om het gedrag en de snelheid te registreren. De politie zal echter niet handhaven wegens een capaciteitstekort. Bij succes overweegt het ministerie landelijke proeven, zoals te lezen is in het originele artikel op AD.nl.
Opinie van Nick Govaart – Hier zien we weer een prachtig staaltje symboolpolitiek uit de koker van de technocratische overheid. We gaan borden neerzetten en camera’s ophangen om ‘data te registreren’ en ‘gedragsverandering te onderzoeken’, een surveillance-infrastructuur uitrollen onder het mom van de veiligheid voor onze ouderen. Ondertussen geeft de politie direct al aan dat er nul handhaving zal zijn wegens personeelstekort. Wat is dan het werkelijke doel van deze proef?
Als je kritisch naar de trends kijkt, zie je dat dit soort pilots vaak de opmaat zijn naar totale regulering en controle. Straks hangen de fietspaden vol met slimme sensors en camera’s die gekoppeld zijn aan digitale systemen om de burger in het gareel te houden. In plaats van de werkelijke problemen aan te pakken, zoals de wildgroei aan slecht gereguleerde Aziatische fatbikes of de overvolle infrastructuur, kiest men voor een onuitvoerbare regel die de individuele vrijheid van de normale fietser verder inperkt. Dit is geen maatwerk voor verkeersveiligheid; dit riekt naar het creëren van een nieuw control niveau in de openbare ruimte, vermomd als een onschuldig verkeersexperiment. Dit is ook niets anders dan een nieuw verdienmodel voor de toekomst. Kilometertellers, kentekenplaatjes, APK, verplichte verzekering en helmplicht voor alle fietsen. De politiek in Nederland is zo langzamerhand krankzinnig aan het worden.

QR-code van de pandemie weer terug als Digitaal ID.
Een bericht van (financieel) onderzoeksjournalist Arno Wellens op “X”. Hij schrijft: “Na de zomer komt de QR-code van de pandemie weer terug: eerst als paspoort voor social media en internet, daarna als rijbewijs en CBDC. Wel ‘vrijwillig’ maar vooral ‘handig’! De overname door Amerikaans big tech is dan compleet en progressief Nederland klapt (?).“. Bekijk ook zijn korte video dat in het bericht verwerkt is. Wordt wakker voor het te laat is.

Hersenonderzoeker Scherder wil rechtszaak om bewegen op basisschool te verplichten.
Hersenonderzoeker Erik Scherder overweegt, samen met Defence for Children, een rechtszaak tegen de Nederlandse staat om dagelijks bewegen op basisscholen wettelijk te verplichten. Dit initiatief volgt op het besluit van het ministerie van Onderwijs om ‘dagelijks bewegen’ op het laatste moment uit de nieuwe kerndoelen te schrappen, ondanks een forse toename van overgewicht en diabetes type 2 bij jonge kinderen. Scherder bestempelt de huidige bewegingsarmoede als een nieuwe pandemie en stelt dat dwang noodzakelijk is om de gezondheid en ontwikkelingsrechten van ruim 400.000 kinderen met overgewicht te beschermen. Het ministerie blokkeerde de verplichting na anderhalf jaar overleg, vlak voor de definitieve vaststelling.
Opinie van Nick Govaart – Bewegen is gezond. Daar twijfel ik niet aan. Echter ben ik tegen verplichten. Goede voorlichting ben ik natuurlijk voor. En de oplossing is simpel: ouders moeten kinderen géén elektrische fiets geven vóórdat ze 16 jaar zijn. Dat helpt! Verder is beweging voor de kinderen een zaak van de ouders (opvoeding) en niet van die dwaze wetenschappers of artsen met tunnelvisie. Als bewegen verplicht gaat worden in het basisonderwijs weet ik zeker dat het regime de kinderen zo’n 2 uren per week meer op school zal houden om te bewegen. En wie is dan ook de klos? De basisschooldocent! Geen goed idee dus deze rechtszaak.

Geweld tegen de politie toegenomen.
In 2025 kregen Nederlandse politiemedewerkers te maken met bijna 13.000 incidenten van agressie en geweld, zo blijkt uit de recent gepubliceerde GTPA-cijfers op politie.nl. De registraties stegen naar 12.896 gevallen, wat neerkomt op gemiddeld 35 incidenten per dag. Naast een toename in verbaal geweld signaleert de politie een verontrustende verruwing: het aantal gevallen van zware mishandeling, openlijk geweld en het gebruik van (illegaal) vuurwerk tegen agenten nam fors toe. Het aantal vuurwerkincidenten steeg zelfs van 118 naar 307. Korpschef Janny Knol benadrukt dat dit structurele probleem de waarden van de rechtsstaat ondermijnt en pleit voor een duidelijke grens, terwijl de politie aandringt op een algeheel vuurwerkverbod om de veiligheid van medewerkers te vergroten.
Opinie van Nick Govaart – Cijfers vertellen zelden het hele verhaal; ze zijn vaak een weerspiegeling van een dieper liggend maatschappelijk trauma. We zien hier de tragische uitkomst van een overheid die de verbinding met een aanzienlijk deel van de bevolking volledig is kwijtgeraakt. De politie wordt door Den Haag stelselmatig in de frontlinie geplaatst om impopulair beleid af te dwingen, waardoor zij voor veel burgers niet langer de ‘beschermer’, maar het gezicht van de systeemrepressie zijn geworden. Wanneer het fundament van vertrouwen tussen burger en staat verrot is door jarenlange uitsluiting en polarisatie van bovenaf, zie je de vlam in de pan slaan op straat. Is dit geweld enkel ‘onacceptabel gedrag’, of is het de explosieve onmacht van een volk dat zich klemgezet voelt door een technocratische machtsmachine? In plaats van enkel te roepen om meer verboden en repressie, zouden we de hand in eigen boezem moeten steken: hoe herstellen we de menselijke maat in een samenleving waar het uniform steeds vaker als een barrière in plaats van een brug wordt ervaren?
UPDATE – Eind mei komt de politie met een propaganda artikel dat het vertrouwen in de politie wel goed zit. Ik moet er wel bij zeggen dat het artikel over 2025 gaat. Het meten met twee maten is bij de politie vandaag de dag normaal geworden, zo lijkt het. En natuurlijk is het nog maar de vraag of het allemaal wel klopt. Ik heb niet zoveel vertrouwen in de politie meer. En dan bedoel ik natuurlijk niet de gewone (wijk)agent, Nee, de bobo’s en de Romeo’s.

OM gaat aantal flitspalen verdubbelen.
Het Openbaar Ministerie (OM) gaat het aantal locaties voor verkeerscontroles ruim verdubbelen van 650 naar 1450, zo meldt het oorspronkelijke bericht op NU.nl. Er wordt intensiever gebruikgemaakt van vaste, mobiele en flexibele flitspalen, focusflitsers tegen telefoongebruik en trajectcontroles. Volgens het OM ontlast deze automatisering de politie, waardoor agenten zich kunnen focussen op gevaarlijke herhaalauteurs. Daarnaast start er een proef met trajectcontroles binnen de bebouwde kom om gemeenten te helpen bij de handhaving van de nieuwe 30 km/u-zones. Als deze proef slaagt, wil het OM het systeem op veel grotere schaal uitrollen, waarbij ook flexflitsers sneller zullen rouleren voor een maximale effectiviteit.
Opinie van Nick Govaart – Dit wordt uiteraard gepresenteerd onder de noemer van ‘verkeersveiligheid’ en efficiëntie, maar als kritische volger moeten we de grotere trend niet uit het oog verliezen. Het gemak waarmee we de publieke ruimte volhangen met slimme systemen, focusflitsers en trajectcontroles binnen de bebouwde kom, schuurt openlijk met onze privacy. Is dit werkelijk bedoeld om slachtoffers te voorkomen, of is het een volgende stap richting een alomtegenwoordige surveillancestaat waarin burgers continu worden gemonitord en beboet door zielloze algoritmes? Twintig mei starten de eerste NS-boa’s met een proef waarbij ze een korte wapenstok in de trein mogen dragen en gebruiken bij geweldsituaties. Ook hier een teken van repressie en controle. Ik maak mij steeds meer zorgen. Oh ja, OV-boa krijgt voor ID-check toegang tot rijbewijsregister met 12 miljoen personen. Bizar. En hier zag ik een artikel dat de bevoegdheden van boa’s verder uitbreidt met stop- en volgtekens. Boa’s kunnen dus voor bepaalde overtredingen auto’s, fietsen en brommers laten volgen en staande houden. Het moet niet gekker worden. De gemeentes verhogen hun repressie ook al via de boa’s. Ik vind dat zéér zorgelijk. De hoger opgeleide politie moet verantwoordelijk zijn! Het zal niet lang meer duren of boa’s gaan ook tasers dragen. KNETTERGEK!

Vullen van gasopslagen gaat moeizaam.
Gasnetbeheerder Gasunie waarschuwt dat Nederland onvoldoende voorbereid is op een langdurige onderbreking van de gasaanvoer, wat kan leiden tot economische schade en extreme prijsstijgingen. Hoewel de huidige leveringszekerheid voor reguliere situaties op orde lijkt, pleit de organisatie voor aanvullende maatregelen zoals het aanleggen van een strategische noodvoorraad en het eventueel inzetten van ‘kussengas’ bij crises. Volgens het artikel op Telegraaf.nl blijft de afhankelijkheid van buitenlandse bronnen, zoals Noorwegen en vloeibaar gas (LNG), een kwetsbaar punt in de energievoorziening. Gasunie-bestuurder Hans Coenen benadrukt dat realisme nodig is in het huidige geopolitieke klimaat om voorbereid te zijn op onverwachte, langdurige tekorten die de markt ernstig kunnen verstoren.
UPDATE – Op ‘X’ wordt meegedacht met de status van de gasvoorraad en de reaguurders maken zich, net als ik, zorgen over de komende winter. Is er dan genoeg gas voorradig? Tot nu toe is dat altijd nét gelukt. maar met wéér een oorlog erbij, komt de LNG toevoer weer verder in de problemen. Er zijn nog 4 maanden om van 14 procent naar zo’n 80 procent te gaan. Ik hou mijn hart vast voor de komende winter…

Onderwijsinspectie pleit voor socialemediaverbod wegens toenemend geweld op scholen.
De Onderwijsinspectie uit grote zorgen over de sterke stijging van geweld en intimidatie op scholen, waarbij het aantal geweldsmeldingen in twee jaar tijd met een kwart is toegenomen. Volgens de Onderwijsinspectie spelen sociale media een katalyserende rol bij deze escalaties, omdat ruzies online ontstaan en voor docenten vaak onzichtbaar blijven totdat ze fysiek ontploffen. Om de veiligheid te waarborgen, adviseert de inspectie een algemeen socialemediaverbod voor kinderen onder de vijftien jaar. Hoewel veel scholen reeds eigen smartphoneverboden hanteren, pleit de inspectie voor strengere wetgeving. De Nederlandse overheid kijkt momenteel naar Europese richtlijnen en nieuwe leeftijdsverificatie-apps om dit groeiende maatschappelijke probleem te beteugelen.
Opinie van Nick Govaart – Dit rapport van de Onderwijsinspectie is een schoolvoorbeeld van hoe incidenten worden aangegrepen om de weg vrij te maken voor meer controle en digitale surveillance. Natuurlijk is geweld op scholen onacceptabel, maar we moeten ons afvragen: is sociale media de échte oorzaak, of slechts een symptoom van een diepere maatschappelijke ontwrichting en het wegvallen van ouderlijk gezag? En ook aan dit artikel valt weer de eenzijdige toon van de mainstream media op. De betreffende journalist laat bijvoorbeeld géén ICT of privacy expert aan het woord. Dit voelt voor mij als eenzijdige informatievoorziening vanuit het regime. Laat bijvoorbeeld Michel Portier maar eens uitleggen waarom een Social mediaverbod uiteindelijk zal leiden naar een EU leeftijd identificatie (eind 2026) voor iedereen. En die omzeilen door bijvoorbeeld een VPN zal door de EU worden tegengewerkt. Wordt wakker!

Journalisten en stichtingen stappen naar de rechter om Solvinity in Nederlandse handen te houden.
De minister van Economische Zaken en Klimaat wordt door een coalitie van wetenschappers, journalisten en stichtingen zoals Privacy First voor de rechter gedaagd. De groep eist dat de minister de overname van DigiD-dienstverlener Solvinity door het Amerikaanse Kyndryl blokkeert om de Nederlandse digitale soevereiniteit te beschermen. Hoewel de Kamer zich tegen contractverlenging met Solvinity uitsprak, weigert de minister de groep als belanghebbende te erkennen. Advocaat Mans vecht dit standpunt nu aan via een bezwaarschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening om de overname te voorkomen. Volgens tech-expert Bert Hubert is een overstap naar een andere partij technisch binnen zes maanden haalbaar, wat de beweringen van de overheid over continuïteitsrisico’s tegenspreekt.
UPDATE – David Boerstra van LightHouse TV legt in deze uitzending van Spotlight uit wat er precies aan de hand is met het Nederlandse DigiD.
UPDATE – Het kort geding zal woensdag 6 mei plaatvinden. Dat is volgens mij ook op de dag dat het contract getekend moet gaat worden. Dan zal het kort geding én uitspraak vóór het tekenen plaats moeten vinden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.
UPDATE – De rechtszaak is door de staat gewonnen (Ze winnen eigenlijk altijd, behalve als het om klimaatzaken gaat). Wat ik vreemd vind is dat het nieuws op internet niet de voorpagina’s haalt. Die staan vooral in het teken van een nietszeggend virus. Alleen Tweakers berichtte duidelijk op haat website over deze zéér belangrijke zaak. We zijn als land nu helemaal overgeleverd aan de Amerikanen. En dat is ook de bedoeling, want de hegemonie moet voortduren.
UPDATE – De topambtenaar en klokkenluider die de zaak in de media bracht wordt nu geïntimideerd door landsadvocaat Pels Rijcken. De corruptie reikt steeds verder en verder. Luister hier naar het bericht van BNR Nieuwsradio.
UPDATE – DigiD komt toch niet in Amerikaanse handen, want staatssecretaris verbiedt overname na een onderzoek van het Bureau Toetsing Investeringen (BTI). “Door BTI is geconcludeerd dat deze beoogde overname van Solvinity mogelijk een risico vormt voor het publieke belang”, aldus de staatssecretaris. Dus eind goed, al goed?

Dodenherdenking 2026.
Ik heb niets meer met de dodenherdenking omdat ik vind dat we als mensheid maar niet leren van onze fouten in het verleden. Sommigen willen de domheid van de huidige generatie aantonen door bijvoorbeeld het Nationaal Monument in Amsterdam te bekladden, terwijl andere idioten schreeuwen tijdens de dodenherdenking. Allemaal ongecontroleerde uitingen die aangeven dat het slecht is gesteld met onze maatschappij. Dit soort evenementen proberen te saboteren vind ik een walgelijke actie maar laat tijdens een stressvolle situatie wél de echte kracht van vrijheid en democratie zien. En daar is het naar mijn mening dus niet best mee gesteld. We falen als samenleving jammerlijk, keer op keer. Dus voor mij hoeft het herdenken niet meer en eigenlijk kan het ook niet meer zo grootschalig gevierd worden, denk ik. Op ‘X’ zie ik beelden van een vrouw die een grote foto van haar opa op haar borst draagt. Zij wilde haar opa gedenken op deze dag. De politie heeft de foto van haar afgepakt want dat mocht niet volgens hen, een huilende en rouwende vrouw achterlatend. Hier stranden onze mensenrechten, vrijheden en democratie. De politie wordt dan door de ’85 procent’ van het volk weggezet als idioten na deze actie. Maar iets later op een andere plaats bij dezelfde dodenherdenking worden actievoerders aangehouden en weggevoerd die bordjes omhooghielden met de tekst ‘Nooit meer is nu…“. Naar mijn mening een prachtige boodschap die óók past bij een dodenherdenking. De actievoerders maakten géén geluid en hielden alleen maar de bordjes omhoog tijdens de twee minuten stilte. Ook hier treedt de politie hard op., want mag niet. Van wie niet vraag ik mij dan af. Van de wet of van het fatsoen? En ik snap natuurlijk ook héél goed waar die protestbordjes op sloegen. De meeste mensen, de 85 procent, zullen deze actievoerders echter als respectloos en zelfs misdadig beoordelen. Dat blijkt ook bij de uitingen op ‘X’. Deze actievoerders, linkse idioten genoemd, mogen bij wijze van spreken gedood, geslagen of zelfs gemarteld worden. Hebben we dan niets geleerd van de Jodenvervolging of de verderfelijkheid van uitsluiting en oorlogen? Ik vind van niet en daarom hoeft het van mij niet meer. Er is teveel polarisatie. De politiek heeft daarvoor gezorgd en diezelfde politiek grijpt dit soort situaties aan om nog meer verdeeldheid en angst te zaaien en hard in te grijpen want de meerderheid van het volk ‘wil’ dat nu eenmaal. De politie kan het in dit soort situaties nooit goed doen, want bovengenoemde acties van hen worden door géén enkele (grond)wet gelegitimeerd. Er worden tijdelijke APV’s uitgevaardigd om de politie in te kunnen laten grijpen. En dat druist naar mijn mening ook in tegen onze vrijheden en democratie. Dus des te meer tijd om dit soort herdenkingen in een ander jasje te gieten waarbij iedereen meer tot zijn of haar recht kan komen.
UPDATE – Alle aangehouden demonstranten zijn weer op vrije voeten. De groep wordt verdacht van het overtreden van de Wet Openbare Manifestaties. Nou, dan ben ik benieuwd wat hun overtreding dan zou zijn. Ik vermoed dat het OM niets kan doen en overgaat tot seponeren. Het is vaak de tactiek van de politie om mensen op te pakken, even vast te houden waarbij ze dan zogenaamd worden verdacht van een (mogelijk) strafbaar feit en daarna weer vrij te laten.

NL-Alert bij teveel stroomverbruik in Utrecht.
In een artikel van De Telegraaf wordt een opmerkelijk voorstel besproken van de Utrechtse provinciebestuurder Huib van Essen om de toenemende netcongestie het hoofd te bieden. Omdat het elektriciteitsnet in grote delen van de provincie Utrecht nagenoeg vol zit, wat per 1 juli leidt tot een tijdelijke netaansluiting stop voor nieuwe aansluitingen, onderzoekt de provincie de invoering van een NL-Alert-achtig waarschuwingssysteem. Via dit systeem zouden inwoners tijdens acute piekmomenten (zoals de spitsuren tussen 17.00 en 19.00 uur of op ijskoude winteravonden) een pushmelding op hun telefoon ontvangen. Daarin wordt hen gevraagd om grote stroomverbruikers zoals de wasmachine, de droger, de frituurpan of het opladen van de elektrische auto tijdelijk uit te stellen. Netbeheerder TenneT ziet wel wat in het plan, omdat het kan voorkomen dat transformatoren door overbelasting doorbranden, wat tot dagen- of maandenlange herstelwerkzaamheden kan leiden. Structurele oplossingen, zoals een nieuw hoogspanningsstation ten noorden van Utrecht, laten namelijk nog tot begin 2031 op zich wachten. Utrecht spiegelt zich hierbij aan het buitenland: in Frankrijk wordt al gewerkt met een ‘energie-weerbericht’ via een app, en in het Verenigd Koninkrijk krijgen consumenten financiële prikkels als ze tijdens pieken minder stroom verbruiken.
Opinie van Nick Govaart – Het is toch te gek voor woorden dat dit soort waanideeën de lucht in wordt geslingerd. De energietransitie is één grote flop gebleken. Ook is er te weinig geïnvesteerd in ons stroomnetwerk. Een grote schande als je het mij vraagt in een land als Nederland. We hebben de afgelopen jaren liever geïnvesteerd in oorlog en de EU. Dát is de echte reden dat we zoveel achterlopen. Ik ben van mening dat als we NIET in de EU en ook de NAVO hadden gezeten we nu er véél beter voor zouden staan. De Amerikanen hebben via de NAVO ook enorm veel druk op Nederland gezet. Dank onder andere aan het beperken van onze gaswinning dat een directe invloed heeft op ons stroomnet door toename van stroomverbruik.
UPDATE – Dit is onze toekomst: Het AD meldt op 28 mei: “Uurprijs stroom schiet vanavond in Nederland naar 60 cent per kWh, en dat komt niet door ons“. Tja, gascentrales in het buitenland gaan onze stroom verzorgen tegen exorbitante tarieven. Dit is de toekomst, dit is de EU in volle glorie.

Post volgende dag op de mat wordt vanaf juli duurder.
Vanaf 12 juli 2026 verdubbelen de PostNL-tarieven voor bezorging van brieven binnen één dag, zo meldt NU.nl. Gewone post die de volgende dag op de mat moet liggen kost dan bijna vier euro, terwijl spoedeisende rouwpost stijgt naar 3,25 euro. PostNL wijzigt de werkwijze omdat de wettelijke bezorgtermijn voor standaardpost wordt verruimd naar twee dagen. Om snelle bezorging te garanderen, moet het postbedrijf voortaan de duurdere pakketdienst inzetten. Volgens PostNL is de ingreep noodzakelijk door een volumecrisis: de afgelopen twintig jaar daalde de posthoeveelheid met 70 procent. Vorig jaar leed het bedrijf 35 miljoen euro verlies op de wettelijke posttaak. De uitvaartbranche reageert geschokt en waarschuwt dat uitvaarten hierdoor voor nabestaanden onbetaalbaar dreigen te worden.
Opinie van Nick Govaart – Tja, vier euro voor een simpele brief die de volgende dag aan moet komen. En ruim drie piek voor een rouwkaart. “Alles wordt duurder, toch?” hoor je de gemiddelde mens dan laconiek zeggen. Schouders ophalen, accepteren, en weer vrolijk doorgaan met de orde van de dag. Leef en laten leven, denken ze dan. Maar ja, ik ben nu eenmaal een voeler en een doener die met een wat bredere blik naar deze wereld kijkt. En eerlijk is eerlijk: ik zie dit soort berichten niet als een op zichzelf staand dingetje. Ik zie simpelweg het verval en de onrust in de toekomst. Eigenlijk zie ik dat al een jaar of 25 gebeuren. Onze maatschappij is door al die regeltjes en agenda’s zó bizar complex geworden; het lijkt inmiddels wel een gigantisch spinnenweb. Het overgrote deel van het volk zit erin gevangen en heeft het niet eens door. Als er nu een paar draden worden doorgesneden, bungelen er wel wat mensen, maar de structuur blijft nog net overeind. Maar overheden en machtshebbers blijven maar knippen. En pas op mijn tellen: als er dadelijk té veel draadjes tegelijk doorgaan, stort het hele web in één klap in elkaar. Je ziet het aan alles. Langzaam maar zeker wordt het gewone leven voor de normale man simpelweg onbetaalbaar gemaakt. En ondertussen slaapt de massa rustig verder.

Wéér meer huurwoningen in de verkoop gedaan door particulieren.
Particuliere verhuurders hebben in het eerste kwartaal van het jaar opnieuw massaal hun huurwoningen in de verkoop gedaan, waardoor de vrije huursector in rap tempo krimpt. Volgens een alarmerend bericht van De Telegraaf staat Nederland hierdoor aan de vooravond van een absoluut ‘wooninfarct‘. Door strengere fiscale regels, de gestegen vermogensbelasting in box 3 en de Wet betaalbare huur is het voor investeerders financieel niet meer rendabel om woningen aan te houden. Hoewel de verkopen gunstig zijn voor starters die een huis willen kopen, droogt het aanbod van betaalbare huizen voor mensen die niet kunnen of willen kopen volledig op, met historisch lange wachtlijsten en exploderende huurprijzen in de resterende vrije sector tot gevolg.
Opinie van Nick Govaart – Het zogenaamde ‘wooninfarct‘ waar de mainstream media nu moord en brand over schreeuwen, is geen pijnlijk ongelukje van falend beleid. Dit is een doelbewuste, gecoördineerde aanval op het particuliere bezit en de middenklasse. Onder het mom van ‘consumentenbescherming’ en ‘betaalbaarheid’ hebben Hugo de Jonge en zijn opvolgers de woningmarkt vakkundig gesloopt. Door particuliere verhuurders weg te pesten met absurde regels en dictatoriale belastingmaatregelen, dwingen ze de burger in totale afhankelijkheid. Wie profiteert hier werkelijk van? Niet de gewone burger, die nu nergens meer terechtkan. Het sluit naadloos aan bij de grotere agenda van institutionele mega-corporaties en internationale durfkapitalisten, die achter de schermen klaarstaan om hele woonwijken op te kopen zodra de kleine vastgoedbezitter kapot is gemaakt. Het is de bekende ‘You will own nothing and you will be happy‘-filosofie die hier in de praktijk wordt gebracht. Als we niet heel snel stoppen met het blindelings opvolgen van deze destructieve overheidssturing, is de vrije woningmarkt straks definitief geschiedenis en bepaalt de staat waar en hoe jij mag leven.

AD brengt podcast uit met mensen die de mainstreammedia niet vertrouwen.
In een nieuwe podcast getiteld “Het klopt niet” onderzoeken AD-onderzoeksjournalist Cyril Rosman en maker Renée van Heteren de groeiende kloof tussen de mainstream media en de zogeheten ‘wakkere’ beweging in Nederland. Maandenlang gingen zij in gesprek met Koen en Babette, twee sympathisanten van het soevereine gedachtegoed die nieuws uitsluitend uit alternatieve kanalen halen en reguliere berichtgeving wantrouwen. Het journalistieke project dreigde herhaaldelijk te stranden door diep geworteld wantrouwen, angst voor eenzijdige framing en fundamentele discussies over de definitie van feiten versus intuïtie. Desondanks slaagden de makers er na een intensieve crisisbijeenkomst in om in verbinding te blijven en gezamenlijk tot een eindproduct te komen, zoals te lezen valt in het oorspronkelijke artikel op AD.
Opinie van Nick Govaart – Ik behoor natuurlijk ook tot een kleine groep die zéér kritisch is op de mainstream media. Deze media wordt wordt vaak (letterlijk!) bestuurd vanuit Brussel. En dus is de link met de EU een feit. Ook gaan er EU subsidiestromen richting deze media. En dan is er nog de Frans Timmermans affaire, de Greendeal, waar ook veel geld naar omkoping is gegaan. Daar hoor je de mainstream media niet over. De kritische vragen zijn er bijna niet meer. Ook het belerende toontje van sites als Nu.nl (ook DPG Media) zeggen genoeg. Dus kom bij mij niet aan dat ik een wappie ben. Ik hou van feiten en daarbij bericht ik altijd vanuit de mainstream media en geef ik een opinie daarover. Ik ben er ook zeker van dat er vele complotten zijn. Zo heb ik twijfels over de maanlanding. Maar kom ik steeds meer tot de conclusie dat de Amerikanen wel degelijk zijn geland op de maan, echter zijn er wellicht zaken daar gebeurd die nog geheim gehouden worden. Maar er zijn ook nog ander complotten waar ik van denk dat de officiële lezing niet klopt. Denk aan de moord op JFK, 11 september 2001 en het Coronatijdperk. Nou, we gaan de komende jaren hopelijk meer duidelijkheid over deze zaken krijgen.

Peuterbad in Zoetermeerse wijk verdwijnt omdat het te duur is om te onderhouden.
In de Zoetermeerse wijk Palenstein verdwijnt nog voor deze zomer een openbaar peuterzwembad dat in 2018 werd geopend als ontmoetingsplek. De gemeente Zoetermeer heeft hiertoe besloten omdat het door aangescherpte regels rondom hygiëne, waterkwaliteit en veiligheid te duur is geworden om het badje jaarlijks acht weken open te stellen. Volgens gemeentelijke berekeningen bedragen de eenmalige kosten voor aanpassing € 532.500,- en stijgen de structurele onderhoudskosten naar € 175.000,- per jaar. Omwonenden reageren teleurgesteld en vragen zich af of alternatieven, zoals hulp van de buurt bij het schoonmaken, wel voldoende zijn onderzocht. Op de plek van het zwembad komt voorlopig een grasveld, waarna de gemeente samen met de buurt naar een nieuwe invulling zal kijken.
Opinie van Nick Govaart – Een peuterbad verdwijnt. ja en? zult u denken. Nou, om dit kleine en ondiepe bad te behouden is er 532,500 Euro én jaarlijkse onderhoudskosten van 175.000 nodig Ik snap dat niet. Dat hoeft het echt niet te kosten. Die eenmalige kostenpost is al zéér overdreven. Dat kan voor een halve ton schat ik in. Waterdicht maken bad + plaatsing zonneboiler en pompen en automatisering waarbij het water in de nacht wordt ververst. Veiligheid voor de peuters. Dus géén zuigende pompen overdag aan. Zoiets stel ik mij als techneut dan voor. Maar ik ben géén specialist, Dat geef ik toe. En die 175.000 Euro per jaar aan onderhoud? Waar komt dat bedrag nu opeens weer vandaan? Wat een idioterie toch.

Tekort aan medische hulpmiddelen in ziekenhuizen neemt toe.
Nederlandse ziekenhuizen kampen dagelijks met dreigende tekorten aan honderdduizenden medische hulpmiddelen, variërend van handschoenen tot cruciale onderdelen voor MRI-scanners. Volgens deskundigen in dit artikel van de NOS worden deze tekorten veroorzaakt door strengere Europese certificeringsregels, waardoor fabrikanten producten uit het assortiment halen, en door geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten die de grondstoffenketen verstoren. Hoewel zorgpersoneel de gaten nu nog dichtloopt met kunst- en vliegwerk, waarschuwen artsen dat behandelingen in de toekomst vaker moeten worden uitgesteld. Inkoopnetwerk ZINN pleit daarom voor een centraal inkoopsysteem om de voorraden beter te beheren, ondersteund door de overheid die momenteel werkt aan een blauwdruk voor een landelijke crisisstructuur.
Opinie van Nick Govaart – Naast tekorten aan medicijnen komen er nu ook tekorten aan medische hulpmiddelen. Niet alleen door de oorlogen in de wereld maar vooral ook door die verschrikkelijke regeltjes en certificeringen die steeds korter op elkaar komen. Het monster dat EU heet, is hiervoor verantwoordelijk en breidt zich als een kankergezwel steeds verder uit. Ik vrees het jaar 2030 steeds meer en meer. Want dan zal alles samenkomen (of vlak ervoor). Het ziet er allemaal niet best uit voor Nederland en de rest van Europa. En stemmen op partijen die tegen deze onzin zijn? Dat wordt steeds moeilijker want dit soort partijen en de mensen die op ze stemmen worden steeds meer weggezet als extreem rechts.

Demonstratierecht in Nederland steeds verder onder druk.
De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, waarschuwt dat het demonstratierecht in Nederland ernstig onder druk staat. Uit zijn langlopende onderzoek blijkt dat de politiek en overheid zich te veel focussen op risicobeheersing en het inperken van overlast, wat burgers ontmoedigt om te demonstreren. Door de nadruk te leggen op incidenten en controle ontstaat een negatieve spiraal: vreedzame burgers haken af, terwijl anderen juist verharden. Van Zutphen constateert deze neerwaartse trend ook in lokaal beleid en roept de overheid op om te stoppen met algemene beperkingen die álle demonstranten raken vanwege de misdragingen van slechts een klein deel.
Opinie van Nick Govaart – Het is veelzeggend dat zelfs de Nationale ombudsman nu aan de noodrem trekt, maar verrassend is het natuurlijk allerminst. De overheid misbruikt ‘risicobeheersing’ al jaren als een handige dekmantel om kritische geluiden te smoren. We zagen dit al overduidelijk tijdens de coronademonstraties en de boerenprotesten: de mainstream media zoomen in op een paar incidenten, framen de boel als gevaarlijk, en de politiek gebruikt die gecreëerde ophef direct om grondrechten in te perken. Dit is geen onschuldig beleid, dit is een bewuste tactiek om de burgerparticipatie kapot te reguleren. Als we niet oppassen, mag je straks alleen nog demonstreren in een vooraf goedgekeurd vakje buiten de stad, zolang de machthebbers er maar geen last van hebben. Dit fundament van onze democratie moet koste wat kost beschermd worden. Ik ben wel bang dat demonstraties zoals van XR problemen gaan veroorzaken, want het bezetten van een rijksweg is levensgevaarlijk en een ernstige overtreding. Reden van het regime om demonstraties steeds meer in te gaan perken.

Meerdere personen onwel tijdens lopen marathons.
Tijdens meerdere marathons in Nederland hebben de hoge temperaturen zondag voor grote problemen gezorgd, zo meldt het AD. In Groningen raakten diverse deelnemers onwel door de hitte, waardoor de ambulancecapaciteit tijdelijk haar limiet bereikte en hulpdiensten uit omliggende provincies moesten bijspringen. Volgens de organisatie meldden zeven mensen zich met hitteverschijnselen bij de EHBO, van wie er twee naar het ziekenhuis zijn vervoerd. Hoewel hardlopers klaagden over een tekort aan waterposten, weerspreekt de organisatie dit. Ook bij de marathons in Utrecht en Amersfoort ging het mis; daar zakten twee hardlopers in elkaar en moesten ter plekke worden gereanimeerd voordat ze met spoed naar het ziekenhuis werden gebracht.
Opinie van Nick Govaart – Dit is natuurlijk weer een bizar verhaal. Mensen vallen bij bosjes neer en moeten worden gereanimeerd bij temperaturen “boven de 20 graden”. Sinds wanneer is 21 of 22 graden een dodelijke hittegolf in Nederland? Vroeger renden we met dit weer fluitend buiten rond. Nu bereikt de ambulancedienst in Groningen direct haar maximale capaciteit en moeten er traumahelikopters landen in Utrecht. De organisatie schuift de schuld direct in de schoenen van de loper, ze zouden de waterposten wel hebben overgeslagen. Lekker makkelijk. Maar als kritische kijker krab ik me toch achter de oren. Is er hier werkelijk sprake van een collectief gebrek aan conditie en voorbereiding, of is er structureel iets mis met de algemene weerbaarheid en gezondheid van de gemiddelde burger de laatste jaren? De reguliere kanalen schreeuwen direct over de ‘gevaren van het veranderende klimaat‘, maar het neigt eerder naar een falende organisatie en een dieper liggend maatschappelijk gezondheidsprobleem dat we niet zomaar mogen negeren. Daarnaast is hardlopen steeds meer een trend onder jongeren en gebeuren er dus ook meer ongevallen. Maar ik denk persoonlijk dat het Coronatijdperk er véél mee te maken heeft.

Politie arresteert Groningse fietsenmaker na veiligstellen lokfiets.
Een fietsenmaker uit Groningen is deze week door de politie aangehouden op verdenking van heling nadat hij een dure elektrische lokfiets in zijn winkel probeerde veilig te stellen. De ondernemer zag dat een dief herhaaldelijk de accu uit het rijwiel probeerde te ontvreemden, waarna hij de reeds beschadigde fiets uit voorzorg binnen zette en in het RDW-register controleerde op diefstal. Kort daarna omsingelde de politie met vier wagens zijn zaak en namen hem mee, waarbij zijn winkel onbeheerd achterbleef. Hoewel de rechercheur op het bureau de man geloofde en de zaak direct seponeerde, is de ondernemer diep getroffen door het onrecht, zo meldt de NOS.
Opinie van Nick Govaart – Dit incident laat pijnlijk zien hoe de doorgeslagen controle- en handhavingsdrift van de overheid de plank volledig misslaat. Terwijl de echte criminaliteit in de straten welig tiert, wordt een hardwerkende retailer die simpelweg burgerplicht en gezond verstand toont, als een zware crimineel afgevoerd. Het inzetten van lokfietsen zonder fatsoenlijke surveillance ter plaatse is vragen om dit soort situaties; het heeft er alle schijn van dat het scoren van statistieken hier prevaleert boven het daadwerkelijk beschermen van de gemeenschap. Dat een rechercheur achteraf zijn excuses aanbiedt, herstelt het geschonden vertrouwen in de rechtsstaat niet. Wanneer de overheid het morele kompas van goedwillende burgers criminaliseert, creëer je een kille angstcultuur waarin niemand elkaar meer durft te helpen. Zo’n zaak als deze had mij ook zo maar kunnen overkomen. Echter ik heb géén fietsenwinkel en ik zou als behulpzame burger écht in de problemen zitten als ik zo’n fiets even bij mij in huis veilig zou stellen. Ik zou dan wel direct de politie informeren, maar toch. In de tussentijd zouden ze zomaar aan kunnen kloppen en vervolgens je gehele huis overhoop halen. Want dat mag dan. Beter is dus de fiets te laten staan en dan ter plaatse de politie te bellen.

Demonstratie tegen het AZC in Ter Apel vrijwel direct beëindigd door politie en ME.
Dit filmpje geeft nu precies aan waarom onze vrijheden sterk onder druk staan, mede door het optreden van de politie, Romeo’s en ME. Een kleine groep demonstranten wil bij het AZC vreedzaam demonstreren maar worden al snel door de politie gevorderd om weg te gaan. Uiteindelijk doen ze dat ook en wordt hun plek ingenomen door Antifa demonstranten (waarvan velen gemaskerd) die daar wél mogen blijven staan. De omgekeerde wereld, vind ik. Ik vind ook dat je goed kunt zien waar agressie vandaan komt. De journalist van ON! kan alles vragen aan de AZC demonstranten maar wordt onvriendelijk bejegend door de Antifa demonstranten. Ook wordt zijn plof kap meerdere malen afgepakt. Mij zegt het allemaal genoeg en ik ben, net als die AZV demonstranten óók woedend op die zogenaamde politie die bezorgde burgers moet wegsturen, onder het mom van bevel is bevel! De politieleiding zal zich ooit moeten verantwoorden voor deze acties, hoop ik. En mij valt ook op dat veel burgers het asielbeleid zat zijn. En dat snap ik héél goed. Terwijl ik ook zo graag mensen wil helpen. Maar je kunt niet iedereen helpen, zeker ook niet als er veel te weinig middelen zijn. De asielstroom moet daarom een halt worden toegeroepen. Echter de politiek geeft niet thuis, maar ze hebben dit probleem wél veroorzaakt. Natuurlijk wél na een mandaat van de keizer. Dat dan weer wel. Echter die kiezer heeft spijt gekregen en dat kun je niet negeren. Er is actie nodig op dit dossier, anders zullen zaken in de nabije toekomst gigantisch uit de hand gaan lopen.
Opinie van Nick Govaart – De politie krijgt vanuit hogerhand de opdracht om dit soort demonstraties te beëindigen. Echter het hek is van de dam. De bevolking pikt het niet langer. De onrust neemt steeds meer toe. En dat snap ik heel goed, net als dat ik ook snap dat echte vluchtelingen altijd een plekje in Nederland verdienen. De politie kan in ieder geval wéér claimen dat er geweld tegen hen is gebruikt. Dat is goed voor de statistieken en kan de berichtgeving van volgend jaar wéér meer ‘geweld’ tegen de veiligheidsdiensten in Nederland melden met de bijbehorende politieke maatregelen tot gevolg. En zo gaat het net zo lang door totdat we in het totalitaire systeem zijn aangekomen. Trap er niet in zeg ik tegen de 85 procent van de bevolking. Het omvolken moet nu echt stoppen. We kunnen nu eenmaal in dit kleine land niet alle problemen van de wereld oplossen. En vazalmedia Nu.nl laat géén reacties meer toe bij de berichtgeving, bang dat een grote meerderheid zich uitlaat tegen de huidige asielpolitiek. De mainstream media beschermt het volk allang niet meer. Zij lopen aan de leiband van het regime of lokale overheden. Ik vind dat schandalig!
UPDATE – Bij het protest tegen een noodopvang in Apeldoorn zijn in totaal 26 mensen aangehouden door de politie, nadat betogers zaterdagavond het noodbevel negeerden. De situatie escaleerde toen de Mobiele Eenheid moest ingrijpen omdat agenten werden bekogeld met vuurwerk en een voertuig werd belaagd. Een 58-jarige man werd specifiek opgepakt voor de mishandeling van een boa. De gemeente wil 240 asielzoekers huisvesten in een schoolgebouw, wat al voor de tweede dag tot onrust leidde. De politie benadrukt dat zij probeerden te de-escaleren, maar dat de openbare orde ernstig werd verstoord.
UPDATE – Er is brand gesticht door demonstranten bij noodopvang in Loosdrecht. Hier is natuurlijk een strafbaar feit begaan en dit is NOOIT de oplossing, maar ik zie het wél als een signaal naar de politiek om dit dossier nu maar eens snel op te gaan pakken. Doen ze dat niet dan verwacht ik meer van dit soort acties. De maat is vol bij veel burgers. Zó vol, dat ze zelfs overgaan tot gevaarlijke en strafbare acties. Een teken dat het regime te ver is gegaan. En wie krijgen de schuld als het goed fout gaat? De ‘hulpdiensten’ natuurlijk!
UPDATE – En natuurlijk kun je bij Nu.nl niet reageren op het bericht over de brandstichting, want dan zouden er wel eens onwelgevallige reacties geplaatst kunnen worden. Nu.nl is de spreekbuis van het regime geworden.
UPDATE – Noodverordening rondom het voormalige gemeentehuis.
UPDATE – Op ‘X’ gaan filmpjes rond waarbij de ME de erfgrens binnentreedt om demonstranten op te jagen. Deze worden vervolgens een huis binnengelaten, waarbij de ME tot aan de deur blijft staan. Ook is er een vrouw op EIGEN ERF geslagen met een kaakbreuk als gevolg. Als dit allemaal waar is, overschrijdt de politie hier zeker een grens. Ze mogen niet zomaar in de persoonlijke sfeer van burgers komen, tenzij er een heterdaad is. Het uiteenslaan van een demonstratie valt daar niet onder, zover ik weet. Dan mag de politie niet zomaar een erfgrens passeren. Bij een vorige demonstratie was dat ook goed te zien. Daar vluchtten mensen een tuin in en liep de ME voorbij (zoals zou moeten). Ik merk dat het asielvraagstuk steeds meer vraagt van burgers, politie en politiek. De politiek doet niets en kan niets meer doen, vrees ik. Er is teveel polarisatie. Dus blijft over de politie. Die zal moeten kiezen aan welke kant ze gaan staan. Kiezen ze voor de burgers of slaan zij alles uit elkaar om de politiek te behagen? De asielstroom is niet meer onder controle en dus is er, naar mijn mening, een noodsituatie aan de hand. In Nederland is het crisis op crisis. Een teken op verval én verkeerde politieke beslissingen, waarbij de burgers (als kiezers) natuurlijk ook niet vrijuit gaan.
UPDATE – Hier een filmpje waarbij Romeo’s (politie-infiltranten) iemand uit een busje slepen en opeens de persoon loslaten en in de politiebus wegrijden. Eén Romeo steekt nog even zijn middelvinger op naar de filmer. Het busje is beschadigd. Hebben ze een verkeerd iemand te grazen genomen? En/of rijden ze weg van een plaats ongeval (dat is strafbaar)? Wat is hier precies gebeurd?
UPDATE – De Politievakbond ACP roept op tot het strenger straffen van geweld tegen hulpverleners. Daar zou ik het mee eens zijn als de politie (ME) niet op alles liep te meppen en dus hun rol als hulpverlener verzaken. Onder het verhaal van de ACP diverse reacties van reaguurders die politiegeweld zelf hebben meegemaakt of met eigen ogen hebben gezien en veroordelen.
UPDATE – De burgemeester van Loosdrecht, Mark Verheijen, heeft excuses aan de bewoners aangeboden vanwege zijn gebrekkige communicatie. Ik denk dat dit van hogerhand (zijn partij de VVD) moest om de gemoederen iets te bedaren. Maar het hek is van de dam.
UPDATE – Het kabinet komt maandagavond 18 mei bijeen om te overleggen over het geweld bij de asielzoekerscentra.


BUITENLAND
Mesttopman waarschuwt: voor tegenvallende voedselproductie door oorlog Iran.
Svein Tore Holsether, topman van kunstmestgigant Yara, waarschuwt dat de oorlog in Iran de wereldwijde voedselproductie ernstig ontregelt, wat kan leiden tot een verlies van tien miljard maaltijden per week. Door de blokkade van de Straat van Hormuz, waar normaal een derde van de wereldwijde kunstmesthandel passeert, is de aanvoer van cruciale grondstoffen gestagneerd en zijn de prijzen met 80 procent gestegen. Volgens het artikel op nu.nl dreigt er een biedingsoorlog waarbij arme landen in Afrika en Azië het onderspit delven. Het VN Wereldvoedselprogramma vreest dat hierdoor in 2026 zeker 45 miljoen extra mensen in acute honger zullen belanden terwijl boeren wereldwijd kampen met explosief stijgende kosten voor diesel en meststoffen.

Europese Commissie werkt aan megasteun voor boeren.
De Europese Commissie bereidt een omvangrijk steunpakket voor om boeren te compenseren voor de economische gevolgen van de oorlog in het Midden-Oosten, zo meldt De Telegraaf. Door het conflict zijn de brandstofkosten en de prijzen voor kunstmest explosief gestegen. Zonder ingrijpen vanuit Brussel dreigen de voedselprijzen in de supermarkten voor Europese consumenten drastisch te stijgen, aangezien boeren de extreme stijging van hun inputkosten anders noodgedwongen moeten doorberekenen. Het steunpakket moet deze zogenaamde kunstmestschok dempen en de stabiliteit van de Europese voedselvoorziening garanderen, zodat de portemonnee van de burger wordt ontzien tijdens deze hernieuwde energiecrisis.

België draait tabaksverbod voor supermarkten terug na rechterlijke uitspraak.
Belgische supermarkten mogen vanaf 2027 waarschijnlijk weer tabak verkopen, nadat minister Frank Vandenbroucke (Volksgezondheid) heeft besloten zich neer te leggen bij een uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Het verbod voor winkels groter dan 400 vierkante meter, dat sinds april vorig jaar van kracht was, werd door het Hof als discriminerend en onwettig beoordeeld vanwege het verschil tussen grote en kleine zaken. Hoewel de regering tot 2027 de tijd kreeg voor een herziene wet, kiest de minister ervoor dit niet te doen, waardoor het verbod vervalt. In Nederland blijft het verbod op tabaksverkoop in supermarkten, dat op 1 juli 2024 inging, vooralsnog ongewijzigd van kracht.
Opinie van Nick Govaart – Dit Belgische dossier laat haarfijn zien hoe wankel de juridische basis is van dit soort symboolpolitiek. Terwijl de overheid in Nederland en België met een bijna religieuze ijver probeert te bepalen wat de burger in zijn winkelwagentje legt, fluit de rechter de staat hier terecht terug op basis van het gelijkheidsbeginsel. Het is de klassieke methode: de grote spelers aanpakken onder de vlag van ‘volksgezondheid’, terwijl de werkelijke agenda vaak de totale regulering van onze levensstijl is. Vandenbroucke gooit nu de handdoek in de ring, waarschijnlijk omdat hij dondersgoed weet dat elke nieuwe poging tot uitsluiting juridisch weer zal sneuvelen. Het roept de vraag op wanneer we in Nederland eindelijk kritisch gaan kijken naar de houdbaarheid van ons eigen verbod. Is dit werkelijk voor de gezondheid, of is het een testcase voor hoe ver je de keuzevrijheid van de burger en de ondernemer kunt inperken?

Actiegroep wil Berlijn autovrij hebben.
In Berlijn woedt een felle discussie over een radicaal wetsvoorstel om de binnenstad binnen de ringspoorlijn vrijwel volledig autovrij te maken. Activisten proberen via een referendum een verbod af te dwingen, waarbij privéauto’s nog slechts twaalf dagen per jaar het gebied van 88 vierkante kilometer mogen betreden. Uitzonderingen blijven bestaan voor onder meer hulpdiensten en logistiek. Terwijl voorstanders inzetten op meer verkeersveiligheid en leefbaarheid, waarschuwen conservatieve partijen voor economische schade en een beperking van de vrijheid. Volgens het oorspronkelijke artikel van nos.nl speelt de auto een centrale rol in de Duitse psyche, wat de politieke tegenstellingen richting de komende verkiezingen scherp op de snede zet.
Opinie van Nick Govaart – Het plan voor een autovrij Berlijn is een klassiek voorbeeld van hoe een ‘groene’ utopie kan doorslaan in technocratische controle. Het idee dat burgers voor elke rit een QR-code moeten aanvragen, legt een infrastructuur van surveillance bloot die we steeds vaker terugzien in het ‘15-minutenstad‘-concept. Hoewel de mainstream media focussen op de leefbaarheid, mogen we de kritische vraag niet schuwen: gaat dit werkelijk om het milieu, of om het stap voor stap inperken van de individuele bewegingsvrijheid? Het referendum lijkt een democratisch middel, maar de druk van goed gefinancierde actiegroepen op de niet goed geïnformeerde mensen van het volk doet vermoeden dat hier een grotere, mondiale agenda wordt uitgerold over de rug van de gewone automobilist. Het riekt naar communisme. Tien jaar geleden zou ik dit voor onmogelijk hebben gehouden. En dan nog wat, en daar moet ik als blanke boze man eigenlijk niet over beginnen, maar ik ben héél erg nieuwsgierig uit welke sekse die actiegroep vooral bestaat. Zijn dat vooral veel vrouwen? Dan verbaast mij het allemaal niets en hebben we te maken met Yoga meisjes. Zijn het vooral mannen? Dan hebben we te maken met WOKE slappe hap. Ik vermoed trouwens het eerste 🙂
De kans dat ze dat referendum gaan halen is gelukkig niet groot. Ze moeten volgens mij 150.000 stemmen hebben op 8 mei. Dit artikel is van 7 mei. Toen stonden ze op 100.000. Wat mij wel opvalt is dat die 100.000 mentaal gestoorden dringend hulp nodig hebben. Je bent toch niet helemaal fit in je bovenkamer als je hiervoor tekent.
UPDATE – Hier het Duitse artikel, daar is wat meer informatie te vinden. Het gaat volgens mij wel degelijk om het concept 15 minuten stad.
UPDATE – De Yogameisjes hebben gelukkig verloren. Er komt géén referendum. Berlijn is, voor nu, gered van deze linkse idioten.

Corruptieschandaal rondom stafchef Zelensky.
De voormalige stafchef van president Zelensky, Andri Jermak, is gearresteerd op verdenking van witwassen en de rechtbank heeft zijn borgsom vastgesteld op 2,7 miljoen euro. Jermak, die ontkent schuldig te zijn, wordt in verband gebracht met een omkoopschandaal rondom staatsenergiebedrijf Energoatom, waarbij smeergeld zou zijn gebruikt voor de bouw van luxe villa’s rondom Kyiv. Naast Jermak zijn ook de ministers van Justitie en Energie ontslagen wegens betrokkenheid bij de corruptie, terwijl de voormalige zakenpartner van Zelensky, Timoer Minditsj, voortvluchtig is.
Opinie van Nick Govaart – Het net sluit zich langzaam rondom Zelensky. Corruptie is in Oekraïne de normaalste zaak van de wereld. En de EU pompt honderden miljarden extra in dat corrupte land. In de verre toekomst zal er worden teruggekeken met verbazing en zal blijken dat de EU en de VS deze ellende (de oorlog) hebben veroorzaakt en Rusland uit de tent hebben gelokt met corrupte Westerse puppets zoals Zelensky.

Engeland wil VPN providers onderwerpen aan leeftijdscontrole.
Softwarebedrijf Mozilla waarschuwt in een bericht op Security.nl dat de Britse plannen voor een verplichte leeftijdsverificatie bij VPN-providers de privacy en security van internetgebruikers ernstig ondermijnen. Het Britse Lagerhuis stemde onlangs in met dit voorstel. Volgens de Firefox-ontwikkelaar dwingt deze maatregel alle gebruikers, niet alleen minderjarigen, om gevoelige persoonlijke data te overhandigen voor basale privacybescherming, wat het risico op datalekken vergroot. Uit onderzoeken blijkt dat jongeren VPN-diensten nauwelijks gebruiken om leeftijdsrestricties te omzeilen. De stijging in VPN-gebruik komt juist door volwassenen die hun identiteitsbewijs niet willen delen met onbetrouwbare platforms. Mozilla adviseert overheden daarom om de businessmodellen van platforms aan te pakken in plaats van VPN-diensten te reguleren.
Opinie van Nick Govaart – Dit Britse voorstel laat feitelijk zien hoe de overheid onder het mom van ‘kinderbescherming’ stap voor stap een dwingende controle-infrastructuur uitrolt. Het is een bekende doctrine: gebruik een emotioneel en nobel doel om wetgeving door te drukken die in de praktijk de anonimiteit en grondrechten van iedere burger uitholt. Als we VPN-providers verplichten om identiteitsbewijzen te controleren, sluiten we de weinige deuren naar digitale vrijheid die we nog hebben.

VPN onder vuur door leeftijdscontrole.

Nederlanders zoeken massaal de vrijheid in Paraguay, maar kopen vooral een illusie.
Dit artikel van het AD belicht de trend van Nederlanders, vaak gedreven door een diep wantrouwen richting de overheid, regelgeving of maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland, die hun geluk zoeken in Paraguay. Ze vertrekken met de droom van absolute vrijheid, lage belastingen en een leven ‘buiten het systeem’. De belangrijkste punten uit deze berichtgeving zijn:
Het ideaalbeeld versus de realiteit: Op sociale media en binnen specifieke gemeenschappen wordt Paraguay vaak gepresenteerd als een vrijheidsparadijs. In de praktijk lopen veel emigranten echter tegen een weerbarstige realiteit aan. Cultuurverschillen, bureaucreatie, het gebrek aan vertrouwde voorzieningen en de lokale veiligheidssituatie zorgen er geregeld voor dat de hoge verwachtingen niet worden waargemaakt.
Het commerciële verdienmodel: Achter deze emigratiegolf schuilt een actieve handel. Prominente figuren (zoals Jan Engel en Jeroen Pols, bekend van Viruswaarheid) en projectontwikkelaars spelen in op de onvrede van deze ‘wakkere’ Nederlanders. Zij verdienen geld door het verkopen van stukken grond, emigratiebegeleiding en woningen in speciaal opgezette enclaves of luxe woonwijken.
De paradox: Terwijl Nederlandse migranten naar Paraguay verhuizen om aan ‘het systeem’ te ontsnappen, verbazen veel Paraguayanen zich over hun komst. Inwoners van Paraguay proberen zelf juist vaak het land te verlaten vanwege de economische situatie en het gebrek aan kansen.
Opinie van Nick Govaart – Ik draag Jeroen Pols een warm hart toe voor al het werk dat hij tijdens het Coronatijdperk voor de vrijheid heeft gedaan. Hij is echter naast een steengoede jurist ook een gewiekste zakenman. En dat botst naar mijn inzien met zijn gevecht voor vrijheid. Samen met Jan Engel (de broer van de bekende corona activist Willem Engel) verkoopt hij vastgoed en regelt hij ook de immigratie van Nederlanders. Tegen betaling natuurlijk. Het zijn de wappies die hier in meegaan. Ik niet, maar ik snap wel dat mensen Nederland willen verlaten. Ons land wordt steeds meer een EU vazalstaat en rooft ons leeg. Hoe Jeroen Pols aan zoveel geld komt is mij verder een raadsel. Hij zegt altijd dat hij met niets naar Paraguay is gegaan. Maar er loopt in Duitsland nog een zaak van hem en Jan Engel om de 4 miljoen Euro terug te eisen die jaren geleden door de Duitse belastingdienst is ingenomen. Dus als hij die zaak wint is Jeroen Pols niet arm meer en Jan Engel ook niet. Ik ben totaal niet zakelijk, maar mijn vraag blijft altijd hoe je zó rijk kunt worden?
UPDATE – Jeroen Pols geeft in deze YouTube video uitleg over bovenstaand artikel. Hij noemt het framen van de media. Oordeel zelf. Ik ga hem niet kijken.


POLITIEK
Vuurwerkbom bij D666 kantoor naar binnen gegooid.
Bij een partijkantoor van D666 in Den Haag is donderdagavond rond 21:00 uur een vuurwerkbom door de brievenbus gegooid. Op dat moment waren ruim dertig Jonge Democraten in het pand aanwezig voor een bijeenkomst; zij bleven ongedeerd, maar de explosie richtte een ravage aan bij de entree. De politie heeft direct een verdachte aangehouden en doet onderzoek naar een aangetroffen vloeistof. Politici uit het hele spectrum, waaronder premier Rob Jetten en oppositieleider Jesse Klaver, veroordelen de actie als een laffe aanval op de democratie.
Opinie van Nick Govaart – Dit is natuurlijk een zorgwekkende escalatie. Geweld is nooit de oplossing in een debat, punt. Maar als kritisch burger moet ik ook durven vragen: hoe kan het dat de spanningen in dit land zó hoog oplopen? We zien een patroon waarbij de gevestigde politiek en de burger steeds verder van elkaar af komen te staan. Hoewel de mainstream media dit direct framen als een ‘aanval op de democratie’, moeten we ook kijken naar de jarenlange polarisatie die vanuit de ivoren torens is gevoed. Is dit een eenling die doorslaat, of het resultaat van een maatschappij die onder hoogspanning staat? Laten we de feiten afwachten voordat we conclusies trekken over de motieven, want in het huidige politieke klimaat is niets wat het lijkt. Iedereen die mij goed kent weet dat ik een verschrikkelijke aversie heb tegen D666 en ze vergelijk met een duivelspartij. Maar geweld is nooit goed. Het gevecht tegen D666 zal toch vanuit de verkiezingen moeten komen.

Zomaar een debat met Wieke Paulusma van D666.
Over vuurwerk gesproken: een debat over de fusie van twee gemeentes loopt uit op een fittie tussen de voorzitter (Wieke Paulusma) en leden van de Tweede Kamer. Haar CV is indrukwekkend, dat zeker. Maar Het Beest heeft vele gezichten. Wieke Paulusma is autoritair, mist empathie en leiderschap. Dit vind ik nu een voorbeeld van Het Kwaad van D666. Ze staat natuurlijk al jaren op mijn lijstje van personen die tijdens het Coronatijdperk de mensenrechten ernstig hebben geschonden met hun uitspraken en daden. Tegen zo’n vrouw zou zelfs ik zeggen ‘Ga toch koken‘. Dan is onze maatschappij tenminste veilig. Dat D666 dit mens nog niet heeft gedumpt, samen met die vreselijke Paternotte, is voor mij een teken dat deze partij helemaal de democratische weg kwijt is. Ik hoop dat kiezers tot inkeer komen en deze partij links laten liggen bij volgende verkiezingen.

Aantal ambtenaren bij de overheid blijft stijgen.
Volgens het Verantwoordingsrapport van de Algemene Rekenkamer blijft het aantal rijksambtenaren stijgen naar ruim 160.000 fte, ondanks kabinetsplannen om te bezuinigen. Politici houden bij nieuwe wetgeving te weinig rekening met de uitvoerbaarheid, waardoor extra personeel nodig blijft. Hoewel de NAVO-defensienorm van 2 procent is gehaald, kampt de krijgsmacht met beveiligingsproblemen en lopen strafrechtzaken flinke vertraging op. Ook de woningbouwdoelen zijn niet gehaald; zo werd in 2025 minder dan de helft van het budget uitgegeven en stagneert de bouw van flexwoningen. Positief is wel dat de armoede daalde en de Nationale Zorgreserve is opgericht.
Opinie van Nick Govaart – Ja, ja. Bla, bla, bla. Het lijkt wel of AI ook steeds meer het narratief van de overheid napraat. Nee hoor, het is natuurlijk het artikel van het AD dat deze onzin spuit. Natuurlijk DPG media, het kan niet missen. Een grotere overheid is op den duur fataal voor onze economie en vrijheid. De (kleine) economische groei is natuurlijk het gevolg van broekzak-vestzak verhaal. De uitdijende overheid zorgt hiervoor maar uiteindelijk vreet het alles van binnenuit op. Echte economische groei is er niet.

EU CO2-taks maakt gas en benzine vanaf 2028 duurder voor huishoudens.
Een nieuwe Europese CO2-heffing op aardgas en benzine kan huishoudens vanaf 2028 maandelijks tientallen euro’s extra kosten, zo meldt het bericht op nu.nl. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) stijgen de lasten voor een gemiddeld gezin in 2030 met circa 40 euro per maand door het zogeheten ETS2-systeem. Dit mechanisme verplicht brandstofleveranciers om uitstootrechten te kopen, waarvan de prijs direct wordt doorberekend aan de burger. Het PBL waarschuwt voor toenemende energiearmoede en stelt dat alleen beprijzing onvoldoende is voor huurders en minima. Hoewel de opbrengsten deels naar een Sociaal Klimaatfonds gaan, dreigt de stapeling op bestaande hoge Nederlandse accijnzen het draagvlak voor het klimaatbeleid van de Green Deal verder te ondermijnen.
Opinie van Nick Govaart – Het gaat allemaal zoals gepland. De Agenda 2030 wordt ten volle uitgevoerd. “U zult niets hebben en toch gelukkig zijn.” Dat was het credo uitgesproken door Claus Schwab van het World Economic Forum. En nu is het EU beleid geworden. U zult betalen en betalen. Maar blijf vooral D666, VVD, CDA, JA21, CU, Volt en PRO stemmen. U zult de regering krijgen die u verdiend. Mijn underdog partij, FvD, verzet zich hevig tegen de EU en dit soort maatregelen. Maar dat komt niet aan bij 85 procent van het volk. Daar staat FvD bekend als rechtsextremistisch, gevoed door de mainstream media. Pas als het te laat is, gaan de ogen open.
UPDATE – Hier wat videocommentaren van politici op het EU voorstel.

De metaforen van minister president Rob Jetten.
Rob Jetten (D666) beloofde tijdens de verkiezingstijd om 10 nieuwe steden te gaan bouwen. ik vond dat al een onmogelijke belofte. Maar veel kiezers kozen voor zijn leus: “Het kan wel!” en stemden voor D666. ik noem dat ontzettend dom, maar iedereen zo zijn keuze. Nu zag ik een filmpje waarin mede D666’er Rogier van Boxtel de uitspraken van Jetten inderdaad als metafoor uitlegt. Ongekend en ze komen er nog mee weg ook. Liegen is blijkbaar een belangrijke eigenschap van politici.

ENERGIETRANSITIE
Na afblazen van megaproject zet Shell fabriek van 1,2 miljard euro te koop.
Shell zet de onafgebouwde biobrandstoffenfabriek in Pernis, een investering van 1,2 miljard euro, officieel te koop nadat het megaproject vorig jaar werd afgeblazen. Volgens het artikel van AD.nl wordt de installatie, inclusief een hoogwaardige waterstofunit, via de Amerikaanse handelaar IPP aangeboden voor volledige overname of verscheping naar regio’s zoals het Midden-Oosten. Shell staakte de bouw definitief omdat de businesscase niet langer rendabel bleek door hoge bouwkosten en de import van goedkope Chinese biobrandstoffen. Critici waarschuwen dat de ontmanteling van dit project de Europese afhankelijkheid van buitenlandse brandstoffen vergroot en de nationale energietransitie ernstig belemmert.


WEER & KLIMAAT
Klimaatpanel van de VN schrapt rampscenario klimaat.
Maarten Keulemans, wetenschapsjournalist van de Volkskrant, komt met een artikel op ‘X’ waarbij hij het IPCC naar beneden haalt terwijl meneer in het verleden alle klimaatangst van datzelfde IPCC omarmde. Nu blijkt dat het doemscenario theorie (Aarde onleefbaar in het jaar 2100) van het IPCC niet klopt, Doet Keulemans net alsof hij altijd al kritisch was op het IPC en haar conclusies. Trap er niet in! Maar ook hier zijn de modellen, net als tijdens het Coronatijdperk, niet accuraat en niet in staat om de juiste voorspellingen te doen. Hier is trouwens het artikel van Maarten Keulemans (Volkskrant) te vinden. Dus de allerergste scenario’s zijn nu dus losgelaten. Wetenschappers gaan nu aan meer gematigde scenario’s werken. Er zullen vast weer nieuwe verdienmodellen uit voort komen.

Directeur Milieudefensie stapt over naar Tata Steel.
Algemeen directeur Donald Pols verlaat Milieudefensie voor een directiefunctie bij Tata Steel in IJmuiden, een overstap die door zijn huidige werkgever als “onverenigbaar” wordt bestempeld. Hoewel Milieudefensie hem per direct heeft ontslagen vanwege de focus op Tata Steel als grote vervuiler, stelt Pols dat hij de industriële verduurzaming juist van binnenuit wil aandrijven. Onder zijn jarenlange leiding boekte de organisatie successen, zoals de historische klimaatzaak tegen Shell. Tata Steel verwelkomt Pols en benadrukt dat zijn eerdere kritiek hielp om hun ambities aan te scherpen. Milieudefensie stelt op korte termijn een interim-directeur aan om zijn taken over te nemen.
Opinie van Nick Govaart – Dit riekt naar een klassiek staaltje “If you can’t beat them, join them.” of is er meer aan de hand? Het is opmerkelijk dat de man die Shell op de knieën dwong nu aan de tafel schuift bij een van de grootste industriële vervuilers van ons land. Is dit oprechte idealisme om van binnenuit te veranderen, of zien we hier de bekende ‘draaideur’ tussen activisme en het grootkapitaal?
UPDATE – De vergunningen van de fabrieken van Tata Steel worden mogelijk ingetrokken vanwege te hoge uitstoot van schadelijke stoffen. Donald Pols zal toch géén wolf in schaapskleren zijn?
UPDATE – Donald Pols was slechts één dag directeur van Tata Steel en is alweer ontslagen vanwege zijn rechtsextremistische verleden. Milieudefensie wist dat verleden maar Tata Steel niet.

Recordhoeveelheid sneeuw in Europa rond half mei.
De Alpen ervaren momenteel een uitzonderlijk late winterinval waarbij recordhoeveelheden sneeuw vallen voor de tijd van het jaar. Terwijl het kwik kortgeleden nog de 25 graden Celsius aantikte, kleurt het berggebied dit hemelvaart weekend wit tot in de dalen, met lokaal voorspelde hoeveelheden tot een meter. In Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Zwitserland zijn de skiomstandigheden optimaal, een zeldzaamheid die de records uit 2007 lijkt te gaan verbreken. Hoewel wintersporters profiteren, waarschuwen weerkenners voor gevaar door afbrekende takken in de bloeiende natuur en gesloten bergpassen. De kou valt precies samen met de IJsheiligen, wat een klassiek maar extreem voorbeeld is van deze eeuwenoude weersregel.
Opinie van Nick Govaart – Klimaatverandering? Ja, zeker. Als sinds het ontstaan van de Aarde is dat het geval. Opwarming? Wellicht, maar niet door menselijke invloeden, denk ik. En nu dus weer een record sneeuw. Dat betekent ook dat het koud is.

BEWAARBERICHT: Het is in mei herfst, maar de zomer kan bloedheet worden.
Hoewel het begin mei en huidige weerbeeld met veel regen en lage temperaturen eerder aan de herfst doet denken, waarschuwen meteorologen in dit artikel van het AD voor een naderende zomer die weleens bloedheet kan worden. De huidige wisselvalligheid wordt veroorzaakt door een hardnekkige blokkade van lagedrukgebieden en een afwijkende straalstroom boven Europa. Desondanks wijzen lang termijn modellen op een kanteling waarbij warme luchtmassa’s de overhand krijgen, wat aansluit bij de bredere trend van mondiale opwarming. De grilligheid van het voorjaar biedt volgens experts geen garantie voor verkoeling in de komende maanden; atmosferische patronen kunnen namelijk abrupt verschuiven, waardoor extreme hittegolven alsnog zeer waarschijnlijk blijven voor de rest van het jaar.
Opinie van Nick Govaart – Mij valt op dat het in Nederland ook kouder is dan normaal in april en mei. Ik wil zo af en toe zelfs nog even mijn kacheltje aandoen. Maar het is een gevoel, géén absolute waarheid. Maar ik vind het verschrikkelijk koud voor deze tijd van het jaar. Brr. Als we géén bloedhete zomer krijgen, zitten de weersvoorspellingen er wéér naast. Ik hoop het.
UPDATE – 29 mei 2026 heeft in Nederland volgens de KNMI een record te pakken. De warmste 29 mei ooit. Ik hoef nu inderdaad mijn kacheltjes niet meer te gebruiken en heb de airco aan.


CORONA & HANTAVIRUS EN VACCINS
Opvarenden eerste vlucht testen negatief.
Nu is er weer een ‘uitbraak’ van een Hanta virus. Dat virus zou erg moeilijk over te dragen zijn. Toch worden alle middelen weer uit de kast gehaald. Men heeft niets geleerd van het verleden. NIETS.

Parlementaire enquête start over de corona-aanpak.
Eind mei start de Tweede Kamer een parlementaire enquête over de corona-aanpak, waarbij hoofdrolspelers zoals Mark Rutte en Hugo de Jonge gedurende negen weken openbaar worden verhoord. De commissie, geleid door VVD-Kamerlid Daan de Kort, maakt morgen de eerste namen bekend. Het onderzoek richt zich op de politieke besluitvorming rondom lockdowns, schoolsluitingen en de avondklok, en toetst of de Tweede Kamer wel kritisch genoeg was. Oud-minister Ernst Kuipers deelt vooraf zijn ingrijpende ervaringen met zware persoonsbeveiliging en verdedigt de toenmalige focus op de acute zorg. Volgens staatsrechtgeleerde Wim Voermans moet deze enquête geheimen blootleggen om lessen te trekken voor toekomstige crises.
Opinie van Nick Govaart – Gaat de beerput eindelijk open? Nee, laten we niet naïef zijn: deze NEP parlementaire enquête die geleid wordt door een VVD-Kamerlid om het beleid van een VVD-premier te onderzoeken? Dat riekt natuurlijk vanaf het begin naar de slager die zijn eigen vlees keurt. Er liggen cruciale vragen op tafel over de disproportionele schending van onze grondrechten, de avondklok en de absurde anderhalve meter samenleving die het land tot op het bot heeft verdeeld. Mar het FvD doet al niet mee omdat ze géén vragen mochten stellen aan de hoofdrolspelers. Dat is voorbehouden aan de leiding van de commissie. En dus is dit fake. Er zal niets uitkomen. Maar er komt een tijd van de echte vragen of klokkenluiders. Die zullen uiteindelijk de waarheid bovenhalen. Echter, tijd is de vijand. Niemand heeft het meer over het Coronatijdperk. Ik natuurlijk nog wel, maar heeft het nog wel zin?
UPDATE – Nienke Nieuwenhuizen, toenmalige voorvrouw van de vereniging voor specialisten ouderengeneeskunde noemt het pijnlijk dat ze niet wordt opgeroepen om het verhaal over de ‘stille ramp’ in verpleeghuizen te vertellen. Daarmee doelt ze, denk ik, op het gebrek aan middelen zoals mondkapjes en andere hygiëne aan het begin van de corona uitbraak. En verder zeurt ze dat Maurice de Hond wél wordt uitgenodigd door de commissie. Nou denk ik dan, gelukkig maar! Maurice de Hond gaf als eerste aan dat onze ouderen in gevaar waren juist omdat ze opgesloten werden in alle zorginstellingen. Wellicht zelfs met medewerking van diezelfde mevrouw Nieuwenhuizen. Dus laat ze haar mond maar houden en het deskundige coronaverhaal overlaten aan de echte expert, namelijk Maurice de Hond. Dankzij hem zijn er nu ook op vele plaatsen CO2 meters geplaatst die de luchtkwaliteit in de gaten houden en dus eventuele virusdeeltjes kunnen verminderen door te waarschuwen voor slechte ventilatie.
UPDATE – De ondervraging van (oud) politici en andere belangrijke bewindspersonen is op 29 mei 2026 begonnen. Natuurlijk zal deze enquête uitlopen een uitkomst waarbij zaken beter gedaan konden worden, maar dat niemand schuld heeft. De echte rauwe waarheid zijn de vele onnodige doden die er zijn gevallen en die in de komende jaren nog zullen vallen.


AI
Meta gaat voor leeftijdsschatting de botstructuur en lengte van gebruikers analyseren via AI.
Meta gaat AI-technologie gebruiken om de leeftijd van gebruikers op Instagram en Facebook te schatten door foto’s en video’s te scannen op visuele kenmerken zoals botstructuur en lengte. Volgens het artikel op Security.nl identificeert de AI geen specifieke personen, maar zoekt het naar ‘contextuele aanwijzingen’ zoals schoolcijfers of verjaardagen in profielinformatie en reacties. Dit systeem moet helpen om minderjarige accounts onder de 13 jaar op te sporen en te deactiveren. Indien de AI een gebruiker als minderjarig aanmerkt, volgt een verplicht verificatieproces. Meta benadrukt hierbij dat er geen sprake is van volledige gezichtsherkenning, maar van een algemene analyse om de veiligheid van jongeren online te vergroten.
Opinie van Nick Govaart – Dit is weer een klassiek voorbeeld van hoe de “veiligheid van onze kinderen” als breekijzer wordt gebruikt om de meest dystopische surveillance-technologieën uit te rollen. Meta beweert dat het geen gezichtsherkenning is, maar laten we eerlijk zijn: als een algoritme je botstructuur en lengte analyseert, is de stap naar een volledig digitaal biometrisch paspoort nog maar heel klein. We zien hier de integratie van AI-systemen die diep in onze persoonlijke levenssfeer graven onder het mom van bescherming van onze kinderen.


OORLOG
VS en Iran op ramkoers; een zeeslag dreigt.
De Verenigde Staten en Iran lijken onder leiding van aankomend president Trump af te stevenen op een directe confrontatie, waarbij Trump specifiek de Iraanse olie-export als machtsmiddel aanvalt door de export naar China aan te pakken via een ‘maximum pressure‘-strategie, hoopt Washington de financiering van terrorisme en nucleaire ambities te stoppen. Critici waarschuwen echter dat deze tactiek de Iraanse bevolking hard treft en de geopolitieke spanningen in de regio gevaarlijk verhoogt, terwijl Teheran alternatieve smokkelroutes via een schaduwvloot blijft benutten. De gok van Trump zet de wereldwijde energiemarkt en diplomatieke verhoudingen op scherp, aangezien Iran dreigt terug te slaan als hun economische levensader volledig wordt afgesneden.
UPDATE – Midden-Oosten op de rand van een grote escalatie. Volgens een bericht van De Telegraaf bevindt het Midden-Oosten zich in een uiterst kritieke fase waarin een totale regionale oorlog dreigt. Waar de Golfstaten zich voorheen voornamelijk diplomatiek en defensief opstelden, is er nu een reële dreiging dat deze landen zich volop in de strijd gaan mengen. De escalerende spanningen tussen de grote regionale mogendheden en de aanhoudende militaire conflicten dwingen de strategische partners in de Golf hun neutraliteit op te geven. Deze verschuiving in de geopolitieke dynamiek kan leiden tot een directe confrontatie, wat niet alleen verwoestende gevolgen heeft voor de stabiliteit in de regio, maar ook grote mondiale economische en militaire schokken teweeg zal brengen.

Westerse woede na inzet nieuwe Russische Oreshnik-raket.
Europese leiders reageren woedend op de recente Russische bombardementen waarbij voor de eerste keren de hypersonische Oreshnik-raket is ingezet, zo meldt het originele nieuwsbericht op nu.nl. De Duitse bondskanselier Friedrich Merz en de Franse president Emmanuel Macron veroordelen de aanvallen op Kyiv en omliggende gebieden scherp en spreken van een roekeloze escalatie. Bij de zware beschietingen met honderden drones en raketten vielen zeker vier doden en ruim zestig gewonden. De Oreshnik is een ballistische middellangeafstandsraket die kernkoppen kan dragen en door zijn onvoorspelbare baan extreem lastig te onderscheppen is. Volgens EU-buitenland chef Kaja Kallas zet Rusland deze “nucleaire intimidatietechniek” in omdat het land op het slagveld is vastgelopen en nu doelbewust burgers terroriseert.
Opinie van Nick Govaart – De mainstream media rollen over elkaar heen om de inzet van deze Oreshnik-raket als een ‘plotselinge, roekeloze escalatie’ te bestempelen. Maar als kritische journalist moet je durven kijken naar de actie-reactie dynamiek die hier werkelijk aan de gang is. Waarom horen we Merz en Macron niet over de westerse langeafstandsraketten die kort geleden groen licht kregen om diep in Russisch grondgebied te opereren? Dat wordt in de NOS- en RTL-bulletins gemakshalve weggelaten. Rusland reageert hier simpelweg met een militair machtsvertoon om een grens te trekken tegen de alsmaar oprukkende NAVO-provocaties. Kallas roept dat het Kremlin ‘vastgelopen’ is, maar deze hypersonische technologie laat juist zien dat het Westen technologisch schaakmat staat. In plaats van moraalriddertje te spelen op X, zouden onze leiders er goed aan doen om de diplomatieke kanalen te openen voordat deze proxy-oorlog volledig onomkeerbaar ontspoort. Het narratief dat we hier puur met onprovoceerde terreur te maken hebben, is te eenzijdig en gevaarlijk.
UPDATE – Oekraïne mag Rusland natuurlijk wél treffen met lange afstandsraketten.

Energiecrisis dan nu echt op komst?
In mijn berichtgeving van maart had ik het al over een opkomende energiecrisis, maar die is in Nederland tot nu toe uitgebleven.
De geopolitieke spanningen tussen de Verenigde Staten en Iran zorgen voor grote onrust op de energiemarkt, waarbij verschillende scenario’s voor een acute energiecrisis klaarliggen. Mocht de cruciale Straat van Hormuz, waar dagelijks twintig procent van de wereldwijde olievoorraad doorheen gaat, volledig worden afgesloten, dan dreigt een abrupt olietekort. Volgens analisten in het artikel van De Telegraaf stijgen de olieprijzen bij escalatie en aanvallen op raffinaderijen al snel tot ruim boven de 100 dollar per vat. Een dergelijke prijsstijging heeft directe, ontwrichtende gevolgen voor de wereldeconomie en zal de inflatie en de brandstofprijzen aan de pomp in recordtempo opstuwen als diplomatie faalt.
Opinie van Nick Govaart – De olieprijs staat midden mei al boven de 100 dollar per vat. Er dreigen tekorten. In Nederland worden niet volgeboekte vluchten soms al samengevoegd of geannuleerd. Maar de echte klap is nog niet geweest. Veel mensen boeken gewoon hun zomervakantie en ik moet ze gelijk geven, waarom ook niet? Zelf zou ik het niet durven, maar wat is het risico nu eigenlijk? Dat de vlucht gecanceld of duurder wordt door een extra brandstofbelasting? Voorlopig draait alles nog door zoals voorheen. Tenminste zo lijkt het. Toch voorzie ik dat er onaangename zaken gaan gebeuren als de situatie tussen de VS, Israël en Iran blijft spelen. Maar wanneer en hoe? Ik weet het niet meer. ook gezien de strategische oliereserve die er is. We kunnen nog wel even vooruit, denk ik dan maar.
UPDATE – Eind mei is er in Nederland nog géén energiecrisis zichtbaar. De hoge prijzen blijven voor nu wel. Ik vermoed dat er tijdens de grote vakantie wel wat gaat gebeuren. Maar of dat grootschalig zal zijn? Ik weet het niet. ik denk wel dat er vluchten geschrapt of samengevoegd gaan worden.


ECONOMIE
Pensioenfondsen lopen door ’verkeerde beslissingen’ miljarden aan rendement mis.
Nederlandse pensioenfondsen hebben de afgelopen jaren miljarden euro’s aan rendement gemist door strategische missers, zo meldt De Telegraaf. Door te focussen op renterisicoafdekking en het mijden van aandelenmarkten op de verkeerde momenten, bleven de resultaten fors achter bij internationale standaarden. Deskundigen stellen dat de verliezen zo structureel zijn dat er geen sprake meer is van toeval. Vooral de starre houding van pensioenbestuurders en de regeldruk vanuit toezichthouders worden aangewezen als oorzaken. Hierdoor is de koopkracht van miljoenen gepensioneerden onnodig uitgehold. Ondanks de enorme buffer van 1.500 miljard euro, zorgt de gebrekkige beleggingsstrategie voor een aanzienlijke achterstand in de pensioenopbouw van werkenden en de uitbetaling aan ouderen.
Opinie van Nick Govaart – Het wordt steeds duidelijker dat onze pensioenpot, de grootste ter wereld, niet wordt beheerd met het belang van de burger voorop, maar als een speeltje van de financiële elite. Als miljardenverliezen ‘geen toeval meer’ zijn, moeten we de vraag stellen: wie profiteert hier werkelijk van? Terwijl de hardwerkende Nederlander wordt wijsgemaakt dat we naar een nieuw pensioenstelsel moeten voor meer ’transparantie’, zien we onder de motorkap een stelselmatige uitholling van ons vermogen. Is dit onkunde, of is het een bewuste strategie om de financiële soevereiniteit van de burger te breken en ons afhankelijker te maken van centrale sturing? De pensioenbestuurders lijken meer oog te hebben voor ESG-ideologie en de grillen van de centrale banken dan voor een solide rendement. Het is hoog tijd dat we deze ‘verkeerde beslissingen’ niet langer als foutjes zien, maar als een structurele transfer van welvaart.
UPDATE – Niet alleen verkeerde beslissingen leiden tot verlies, maar ook de oorlog tissen Israël, VS en Iran. Dat betekent in de praktijk dus nóg meer verliezen. Ik heb al eerder gezegd dat het nieuwe pensioenstelsel zal leiden tot enorme problemen en uiteindelijk als een parlementaire enquête zal eindigen. Maar de politici zélf hebben hun schaapjes wél op het droge. Hun pensioenfonds valt onder het oude systeem en is dus niet zo kwetsbaar als het nieuwe.

Europese auto-industrie is hard op weg naar het kerkhof .
Volgens financieel journalist Prisco Battes bevindt de Europese auto-industrie zich in een zware crisis en stevent deze in hoog tempo af op een historisch dieptepunt. In zijn column voor De Telegraaf waarschuwt hij dat de sector, die ooit de motor van de economie was, dreigt weg te kwijnen. Dit verval wordt voornamelijk toegeschreven aan de onrealistische klimaatregelgeving vanuit Brussel en de snelle opmars van goedkope, zwaar gesubsidieerde Chinese elektrische voertuigen. Europese autofabrikanten kampen tegelijkertijd met torenhoge energiekosten en wegzakkende winsten, waardoor ze hun concurrentiepositie in rap tempo verliezen. Als er niet snel wordt ingegrepen om de regeldruk te verlagen en het speelveld te beschermen, dreigt deze cruciale industrie volgens Battes definitief op het kerkhof van de geschiedenis te belanden.
Opinie van Nick Govaart – Ach, wat maakt het uit. EU burgers zullen straks niets meer hebben en toch gelukkig zijn. En wellicht rijden we dan straks allemaal in een gedeelde auto (een in de EU geproduceerde soort van elektrische Traband?) .

Nederland stevent af op stagflatie.
De Telegraaf meldt dat Nederland afstevent op een economisch horrorscenario van stagflatie, waarbij stijgende prijzen samengaan met economische krimp. Dit fenomeen dreigt de koopkracht van burgers hard te raken en kan leiden tot een aanzienlijk verlies van arbeidsplaatsen, terwijl de inflatie hardnekkig hoog blijft. Experts waarschuwen dat de huidige beleidsmaatregelen onvoldoende kunnen zijn om deze giftige combinatie van stagnatie en inflatie te keren, wat grote gevolgen heeft voor de nationale welvaart en stabiliteit.
Opinie van Nick Govaart – Onze welvaart daalt al vele tientallen jaren maar wordt steeds weer gemaskeerd door belastingmaatregelen of ander soort correcties. En natuurlijk is het nu steeds meer zichtbaar aan het worden vanwege de hoge prijzen. Armstrong Economics is bang voor een depressie in de EU zo rond 2028. Maar puntje bij paaltje gaat iedereen er jaarlijks op achteruit. Nou ja, behalve de superrijken dan. Die gaan er op voorruit. Waar geld is wordt geld gebracht is het adagium.
Op ‘X’ ventileren reaguurders hun mening over de aankomende stagflatie.
UPDATE – Remco Coerman legt in deze YouTubevideo uit welke impact de stijgende prijzen, dure energie en de oorlog in het Midden-Oosten gaan hebben op de Nederlandse economie.

Dure aardappels?
Op ‘X’ vraagt burgerjournalist Marcel v/d Berg aan reaguurders wat opvalt aan de frietkraam op de bijgevoegde foto. Het antwoord: er staan géén prijzen gemeld. En dat zullen klanten vervolgens weten ook. Want het is DUUR! En niet zo maar duur, nee duur! Twee friet special kost daar 19 Euro. Op internet zijn de reviews dan ook niet mals. De aardappelen zijn in overvloed geoogst, maar de prijs blijft hoog. Onze economie is niet meer gericht op vraag en aanbod, nee het is door de staat geleid. En dit is dan ook de toekomst. Een brood kost straks 6 tot 7 Euro en een normale friet mayo kost je 7 Euro. Dit is het verval van het Westen, dit is de Great Reset.

EU miljarden naar pensioenen Spaanse ambtenaren.
Volgens een publicatie op Xpert.Digital blijkt uit een recent rapport van de Europese Rekenkamer dat Spanje miljarden euro’s uit het Europese coronafonds heeft weggesluisd naar zijn eigen pensioenstelsel. In totaal zou het gaan om ruim dertien miljard euro aan herstelgelden die zijn misbruikt om tekorten in de Spaanse sociale zekerheid te dekken. Dit gebeurde onder meer door EU-budgetten voor groene energieprojecten stiekem te annuleren en direct over te boeken naar pensioenbetalingen. De Rekenkamer concludeert dat het in veel gevallen onmogelijk is om te achterhalen waar deze Europese noodgelden exact zijn gebleven, wat de kwetsbaarheid van de EU-begroting voor structureel misbruik en fraude pijnlijk blootlegt.
UPDATE – Op ‘X’ gaan de reacties los en terecht. Leve de EU! <NOT>.

Hypotheekrentes stijgen plots snel.
Geldverstrekkers in Nederland voeren deze week een golf van renteverhogingen door voor hypotheken. De hypotheekrentes stijgen plotseling snel en het einde van deze stijging is volgens experts nog niet in zicht. De directe oorzaak ligt in de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt. Door aanhoudende inflatiezorgen, oorlogen en stijgende energieprijzen (zoals duurder gas en olie) houden financiële markten er serieus rekening mee dat centrale banken hun rentes verder moeten verhogen om de inflatie te beteugelen. De rente op de kapitaalmarkt loopt hierop vooruit, waardoor het voor geldverstrekkers duurder wordt om geld in te kopen. Dit berekenen zij direct door aan de consument. Omdat de leencapaciteit van huizenkopers hierdoor flink daalt (men kan immers minder lenen bij een hogere rente), waarschuwen analisten dat de huizenprijzen, die eerder in 2026 nog stegen, onder druk kunnen komen te staan.

Financiële situatie van Nederlandse huiseigenaren verslechtert.
Uit de nieuwste Woonlastenmonitor van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) blijkt dat de financiële situatie van Nederlandse huiseigenaren verslechtert. Het aandeel woningbezitters dat de lasten niet meer kan dragen met het inkomen is gestegen naar 8,8 procent. Vooral middeninkomens en jongeren (18-34 jaar) ervaren in toenemende mate financiële spanning. Daarnaast kampt 7,3 procent met hypotheekachterstanden en nemen de zorgen over de hoge energiekosten snel toe. Als reactie hierop passen veel gedupeerden hun uitgavenpatroon aan of zoeken zij professionele hulp. De NHG benadrukt dat verduurzaming kansen biedt om de energielasten te verlagen, maar dat er meer duidelijkheid moet komen over de exacte kosten en de terugverdienperiode.
Opinie van Nick Govaart – Nu eindelijk gaat het duidelijker worden wat ik al jaren heb voorspeld. De peperdure klimaatmaatregelen (die niets gaan opleveren), energietransitie (slecht voor de vogels en zeedieren) én de inflatie gaan ons nu echt de kop kosten. Maar er is nog véél meer aan de hand. Lees wat oude blogs van mij. De situatie is kritiek. Als dit zo doorgaat gaan er binnenkort (economische) systemen uitvallen. Onderhoud aan bruggen, gemeentes die in een financieel ravijn terecht dreigen te komen. Het is teveel om op te noemen. En onze premier? Die gaat lekker vliegen naar andere landen en is niet bezig met het Nederlandse volk.

Doorwerken tot na je 71e.
Dit Telegraaf-artikel belicht de toekomstige ontwikkeling van de AOW-leeftijd en de invloed van nieuwe kabinetsplannen. De regering wil de stijging van de AOW-leeftijd vanaf 2033 weer een-op-een koppelen aan de gemiddelde levensverwachting. Hierdoor moeten jongere generaties, waaronder de huidige dertigers, waarschijnlijk tot ruim na hun 71e levensjaar doorwerken voordat zij staatspensioen ontvangen. De enige groep die buiten schot blijft, bestaat uit de huidige AOW-gerechtigden en degenen die deze leeftijd zeer binnenkort bereiken; voor hen blijft de AOW-leeftijd de komende jaren op 67 jaar staan. Hiermee wordt afgestapt van eerdere afspraken uit het pensioenakkoord, wat aanzienlijke gevolgen heeft voor de werkende beroepsbevolking.
Opinie van Nick Govaart – Als we dit soort plannen uit Den Haag bestuderen, zien we een patroon dat naadloos aansluit bij wat we al jaren observeren. Terwijl de mainstream media dit veelal kritiekloos presenteren als een onvermijdelijke economische rekensom door de vergrijzing, moeten we ons afvragen wat hier écht speelt. De hardwerkende Nederlander moet straks doorwerken tot hij er letterlijk bij neervalt, doordat de spelregels halverwege de rit wéér worden veranderd. Het is toch ronduit stuitend dat er wel altijd miljarden tevoorschijn getoverd kunnen worden voor bodemloze buitenlandse putten en dwingende globalistische klimaatdoelen, maar dat de kas voor onze eigen burgers , die dit land hebben opgebouwd , opeens leeg is. Maar ook hier geldt dat de kiezer beslist. En de kiezer is naar mijn mening al tientallen jaren niet zo slim. Toch geloof ik in een goede afloop. Want waar onrust is zullen er oplossingen gaan ontstaan. Maar voor onze politici zal het te laat zijn, vrees ik. Er komt een dag dat zij voor de rechtbank verantwoording voor hun misdadige beleid mogen afleggen, tenminste, dat mag ik dan hopen, want een op hol geslagen volk is niet meer bang om verder te gaan dan de wet toelaat.

Essent verhoogt variabele energietarieven door spanningen in het Midden-Oosten.
Vanaf 1 juli verhoogt energiereus Essent de variabele tarieven voor stroom met 13 procent en voor gas met 13,4 procent, zo meldt het Algemeen Dagblad in het artikel Energiereuzen luiden noodklok om hogere energietarieven: ‘Ook middeninkomens in problemen. De prijsstijging is het gevolg van de aanhoudende conflicten in het Midden-Oosten, die de wereldwijde olie- en gasprijzen opdrijven. Essent en Vattenfall luiden de noodklok en waarschuwen dat ook middeninkomens hierdoor in de energiearmoede dreigen te belanden. De bedrijven wijzen naar politiek Den Haag voor oplossingen en pleiten voor een verlaging van de energiebelasting en het afschaffen van de btw op die belasting, wat nu neerkomt op een oneerlijke dubbele belasting voor de burger.
Het is weer de vertrouwde poppenkast die we hier voorgeschoteld krijgen. Zodra er ergens in de wereld een scheet wordt gelaten—ditmaal het handige narratief van de oorlog in het Midden-Oosten—vliegen de tarieven direct met dubbele cijfers omhoog. En wie betaalt de rekening? De hardwerkende burger met een middeninkomen, die door de gevestigde orde structureel wordt uitgekleed.
Opinie van Nick Govaart – Essent-directeur Den Herder legt de vinger wel op de zere plek: zestig procent van je energierekening is pure staatsroof in de vorm van belastingen en heffingen. De overheid heft zelfs btw over energiebelasting; een schaamteloze dubbele belasting waar de honden geen brood van lusten. Maar ondertussen stuurt diezelfde politiek wel weer een nieuw wetsvoorstel naar de Tweede Kamer om vanaf 2027 ‘groen gas’ te verplichten. Dat spul is er amper, dus moeten we het dadelijk peperduur uit het buitenland importeren. Dit toont maar weer eens aan dat de zogenaamde ‘groene transitie’ niet gaat over het milieu, maar over totale controle en het doelbewust afknijpen van de middenklasse. De energiecrisis is voor een heel groot deel een politiek gecreëerde crisis.


OVERLIJDENS
Presentator Bas Westerweel (62) onverwachts overleden.
De bekende Nederlandse presentator Bas Westerweel is op 62-jarige leeftijd geheel onverwachts overleden, zo meldt NU.nl. Westerweel begon zijn carrière in de jaren tachtig bij de AVRO. Later maakte hij de overstap naar de commerciële zender RTL, waar hij diverse grote amusementsshows presenteerde. Naast zijn werk voor televisie was hij actief als radio-dj en voice-over.


KIJK EN LEESTIPS
LightHouse TV – Het nieuwskanaal van Flavio Pasquino met elke dag nieuws en bijzondere documentaires.
Dfacto – Het platform waar de weekjournalen van Jeroen Pols en Willem Engel te vinden zijn.
Blcbx – Een onafhankelijk en kritisch nieuws- en mediaplatform.
Proprivacy Podcast – Al het nieuws over privacy, digitale ID & CBDC en een overheid die steeds meer je huiskamer binnendringt.
Café Weltschmerz – Gelooft in de kracht van het gesprek en zendt interviews uit over actuele maatschappelijke aandachtsgebieden.
De Nieuwe Wereld – Een TV kanaal waar nieuws, wetenschap en filosofie samenkomen.
V for Valentine – De podcast over politiek, mens en samenleving. Gepresenteerd door Robert Valentine en Boris van de Ven.
Univibes – Tim Douwsma’s media platform Univibes wil jou inspireren om een positief oplaadstation te zijn in bijzondere tijden.
Blue Tiger Studio – Een kanaal van Tom Zwitser waarin Boeken, nieuws en actuele thema’s besproken worden.
The Trueman Show – Een kanaal van Jorn Luca dat er voor mensen is die verder willen kijken en groeien.
Agenda-Free TV – Een kanaal met internationaal Breaking News.
Potkaars-live – Een kanaal dat wordt gerund door Rico Brouwer. Verslag van rechtszaken, interviews en verhalen.
Madelon Vos – Een kanaal dat het financieel nieuws en macro economische zaken bespreekt.
Krispijnpunt – Jonathan Krispijn is onafhankelijk journalist en besteedt aandacht aan zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.
Hete Hangijzers – Maatschappijkritische podcast zonder censuur met Filip Van Houte.
Michel Portier – In zijn podcast “De Mens in de Machine” onderzoekt Michel Portier hoe de moderne wereld steeds vaker aanvoelt als een systeem dat om ons heen sluit.
Compleetdenkers – Interviews met deskundigen die kritisch zijn over het narratief van maatschappelijke thema’s.
Bender – Humoristische journalistiek met een kritisch randje.
Sanae Orchi – Haar persoonlijke kanaal dat aan de hand van verschillende perspectieven mensen laat nadenken over thema’s.
Wynia’s Week – Journalist Syp Wynia publiceert over een breed spectrum aan onderwerpen, maar vooral over politiek en economie.
Erwin Taams – Zijn persoonlijke kanaal met zijn programma ‘We moeten praten…”.
Coen Vermeeren – Zijn persoonlijke kanaal.
Robert Jensen – Het kanaal van de veel te vroeg overleden Robert Jensen. Met zijn visie, persoonlijke boodschappen en nieuwsitems.


DE SITUATIE IS KRITIEK; LANGZAAM MAAR ZEKER WORDT ALLES DUIDELIJK.

Nick

Bronnen: youtube.com, maurice.nl, trouw.nl, telegraaf.nl, vrt.be, nu.nl, cnn.com, cnbc.com, opinieZ.com, bnr.nl, rijnmond.nl, fvd.nl, zerohedge.com, tweakers.net, medischcontact.nl, rtlnieuws.nl, twitter.com, msn.com, wikipedia.com, voorwaarheid.nl, nieuwrechts.nl, arnowellens.eu, videowaarheid.nl, blckbx.tv, parool.nl, eenvandaag.nl, ad.nl, indepen.nl, nieuwnieuws.nl, powned.nl, nature.com, guldencourant.nl, hartvannederland.nl, bnr.nl, fvd.nl, cafeweltschmerz.nl, nemokennislink.nl, sp.nl, msm.com, thesun.co.uk, deanderekrant.nl, x.com, knack.be, jensen.nl, lighthousetv.nl en nos.nl.